Tänk på vad du säger

Vissa människor säger att ord bara är ord, men enligt mig så stämmer inte det alls.

Det finns många exempel på detta, om du inte har några vänner och känner att det är rent utav ett helvete att ta sig upp och gå till skolan och vara osynlig ännu en dag så kan ett ynka litet "Hej" betyda så mycket för en person. Om ett kompisgäng går fram till den mobbade och frågar om han/hon vill vara med och göra något efter skolan så kan de få orden lysa upp hela hans/hennes dag. Om du har varit med om något traumatiskt och söker hjälp hos en therapeft och får prata ut med någon om vad som har hänt då är det bara ord som du växlar med therapeften.

Så självklart så kan ord hela, men ord kan också göra en väldig skada också.

Om du har det väldigt jobbigt hemma, din pappa har svårt att kontrollera alkoholen. Så kommer det fram ett gäng och snackar skit om ens pappa då så kan det trigga igång en, då böt plötsligt orden ut mot slag.

Självklart så behöver man inte ta åt sig, men det är svårt om man säger något som är så personligt.


Det finns alltid lite ärlighet bakom ”jag skojar bara”. Lite kunskap bakom ”jag vet inte”. Lite känslor bakom ”jag bryr mig inte” och lite smärta bakom ”det är lugnt”.

Martin Hermansson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0