Tänk innan du talar

Ord används alldeles för vårdslöst. De användas ofta i onödan och utan att man har tänkt sig för. Och det har resulterat i att orden har mist sin betydelse och minskat sin kraft att kunna påverka. Vi har under de senaste åren slutat att tänka på vad orden faktiskt betyder, vi använder dom bara när vi behöver dom utan att tänka mer på det. Och det tycker jag är synd för det har lett till att vi har börjat använda orden mer slarvigt utan att inse vad det är vi säger till folk. Hur många har inte ungdomar som jag själv blivit sura när de har sagt ”Ofta!?” till sina föräldrar var på föräldrarna har börjat förklara ”Nej, det händer faktiskt inte alls ofta”, för det var ju inte alls det du menade, även om det var det du sa. För man tänker inte på vad orden egentligen betyder, det är bara så man säger. Det har i alla fall jag gjort flera gånger.

 

Jag tycker att orden har bleknat med åren. Det är ingen som tänker på vad det är som sägs längre, ingen tänker på vad det är för budskap som ligger bakom, man lyssnar men man hör inte. Det är lätt att bara sitta och höra på en låt, men om man faktiskt lyssnar på texten och förstår vad låten vill förmedla blir den oftast väldigt mycket bättre. Det är samma sak när man pratar med en person, man kan bara sitta och lyssna utan att bry sig om vad som sägs, men om man verkligen tar in vad personen vill säga så kan man oftast lära sig något av det.

 

 

Jag försöker nu inte få er att sitta och göra en djup analys över vad den ni pratar med egentligen säger och menar. Jag menar bara att vi kanske ska försöka att få tillbaka lite av ordens betydelse igen. Att vi ska börja med att bara säga sådant som verkligen menar, det kanske inte är det lättaste i t.ex. ett bråk, men om du häver ur dig en massa saker som du egentligen inte menar så kommer du garanterat att ångra det i efterhand.

 

Så jag ber dig, tänk innan du talar

 

Tessa McCabe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0