Ordets Makt

Människans viktigaste kommunikations medel är ord. Ord som formas till meningar och med känsla och tanke framförs. Det är så vi kommunicerar. Det är så vi påverkar andra människor och det är så vi uttrycker oss. Det är när man ser orden som vår främsta källa som man inser hur stor makt de bär på. De kan få oss att känna på olika sätt. Inte själva ordet utan en kombination av ord och framförande. Glädje, sorg eller till och med panik är bara en del av de starka känslorna som ord kan påverka.

 

Att ord bär på en stor makt tro jag många kan hålla med om. När jag tänker på makt kopplar jag det automatiskt till tunga ämnen som politik, krig och media, men också högt uppsatta personer. I detta sammanhang stämmer det, för inom vilka andra ämnen har ord lika stor betydelse än inom dessa? Det är genom ord politiker förmedlar sina åsikter till befolkningen, samma sak med krig. För det är genom ord befälhavaren styr och ger hopp till sina soldater, och media, behöver jag ens nämna hur stor betydelse ord har där?

 

Men hur mycket makt har orden i din vardag? Värdesätter vi de lika mycket eller slänger vi bara ur oss saker som känns rätt i ögonblicket? För ärligt talat, hur ofta tänker och överväger man egentligen vad man ska säga? Oavsett om man gör det eller ej så tycker jag att man kan jämföra ordens makt i vardagen med de större ämnena jag tog upp tidigare. Som till exempel hur en lärares ord har betydelse för eleverna på samma sätt som stora ledare har. För man lyssnar på läraren och tar in informationen, på samma sätt blir ledare besvarade. Eller t.ex. hur politiker jobbar med känslor för att nå fram till mottagaren, för att påverka och för att få dem att dela deras synpunkter. På samma sätt som i en vanlig konversation mellan två människor. Den enda självklara skillnaden skulle jag säga är antalet människor som man talar och förmedlar sina ord till. Fast det minskar inte betydelsen i dina ord, de kan påverka lika starkt som om de kom från vilken annan mun som helt. Oavsett yrke och oavsett antalet lyssnare. Jag skulle vilja säga att även vi har en viss makt på grund av orden, eller ett visst ansvar kanske passar bättre. Vi har förmågan att påverka andra med våra ord. På gott eller ont. Så att påstå att våra ord inte skulle ha samma makt kan jag inte hålla med om.

 

Vi bli konstant utsatta för mängder av ord i alla former. Media är ett medel som vi utsätts av dagligen, som fulständigt öser på oss en massa ord, och utan att vi vet om det tar hjärnan in allt vi ser och hör. Just media står för stor del av manipulationen som försiggår med hjälp av ord. Om vi nu ska ta media som ett stort exempel och jämföra med en vardaglig situation skulle jag ta konversationen alla någon gång har haft med sina föräldrar. Media använder ord för att få sin vilja igenom. För att manipulera. På liknande sätt manipulerar ungdomar sina föräldrar. Genom att slöja sanningen berättar de och media bara det nödvändigaste. Det är ett sätt att använda orden på ett mycket användbart sätt. Ingen skada sked, bara lite manipulering med hjälp av ordets makt.

 

Så att säga att ord inte har någon makt över oss vore att ljuga. Ordets makt kommer alltid och har alltid varit vårt största och främsta medel.

 

Sofia Gyllvik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0