Ord är vårt mäktigaste vapen

Jag tror att ord är vårt bästa vapen.
De första man gör i en konflikt, är att säga exakt det som landar på tungan , en försvars mekanism.
Du kan omvandla orden, du kan böja dem och forma dem precis som du vill du kan få dom att låta hemska, du kan såra med dem och du kan hela med dem.
Med en enda mening kan du tappa lusten att leva.
För om du låter orden beröra på det planet där din dåliga självkänsla tror på lögnerna som kastas ut den andres mun, är man förlorad i argumentationen.

Men det kan vara lika svårt att tro på den vackraste av meningar, för att du än en gång låter den dåliga självkänslan ta över, och du tänker, nej, jag är inte älskad, jag är inte bra, jag suger. Om du tänker så om dig själv, varför ska inte andra människor tänka så om dig, vem hindrar dom? Ja, inte du iallafall.

För om du tror på lögnerna som är menade att såra dig är det klart att motparten har gjort sitt med orden, de var meningen att skada och såra dig och om du låter orden ha den effekten, vinner motparten makten över ditt hela jag. För att du valde att tro på lögnen.

Men om du istället vet vad saningen är och inte låter ordens effekt beröra dig,
är ord bara ord, bara tomma och fula bokstäver.
Och helt plötsligt har vårt bästa vapen förlorat sin använnding, eftersom att motståndaren nu vet hur man ska försvara sig mot betydelsen av de tomma orden.

Nicole Gjorgjeski


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0