Ord är oerhört överskattade


Ord hit och ord dit. Det snackas mycket om hur mycket ord kan skada respektive hela men jag tror ord i sig är helt orelevant och oerhört överskattade.

 

Ord sägs ha oerhörda krafter som kan användas på massor av sätt beroende på hur du vill utnyttja dem. Det tror jag absolut inte! Självklart så kan ord skada och även hela i vissa fall men det är vem och hur personen som säger ordet utrycker sig som spelar någon roll och inte ordet i sig. Ett perfekt exempel på hur samma ord kan påverka på olika sätt är att om någon skulle vara lite kraftig och någon smalare kallar denna person för tjockis så är sannolikheten att personen skulle ta illa upp mycket större än om någon som var lika eller kraftigare skulle säga det.

 

Ett annat exempel på detta är ras- och bakgrunds relaterade ord. Jag har själv etniskbakgrund och om någon med en annan etnisk bakgrund skulle förolämpa min skulle jag ta illa upp men om någon med samma etniska bakgrund  skulle säga något liknande så skulle det bli mer som ett skämt och inte få fram samma reaktion i mig.

Orden låter annorlunda kommande från främliga läppar. Det är det jag försöker få solk att förstå. Om vi lär oss mer av varandra och tar och ger lite så kommer det sårande/skadande orden inte ha samma effekt längre och jag tror till och med att det kan hjälpa oss med många problem som vi har i världen idag.


”Men man kan ju använda ord för att läka” säger många. Det håller jag inte heller med om. Återigen så kan ord absolut bidra till läkande/helande men att det är ordets förtjänst är skit snack. Om någon slår dig och sen säger förlåt och ber om ursäkt så spelar det ibland ingen roll hur ofta dem säger det om du själv inte känner att det är rätt att förlåta. Om personen inte ber dig rätt, använder rätt kroppsspråk eller om det bara inte är en person du litar på så spelar det ingen roll vad dem säger egentligen.

 

Ord kan självklart bidra till både förolämpningar och förlåtanden men att det är ordet i sig som har sin egen glans eller sting är helt fel. Det kan låta konstigt men det är så det är. Jag säger det återigen. Allt vi kan göra är att lära oss av varandra och om varandra så att vi inte behöver använda dessa förolämpande ord i första han för då kommer vi heller inte behöva använda några helande ord eftersom ingen skada skett.

 

Leonard Mourady


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0