ord är mer än bara ord

Jag tror att ord är farligare än vi tror. Vi kan åstakomma väldigt mycket bara genom att prata, och jag tror att människor har lättare att vara elaka än snälla. En människa kan övertalas till nästan vadsomhelst, det krävs bara en tillräckligt trovärdig person som övertalar dem. 

Som t ex Hitler. Vem var han egentligen? En föredetta hemlös soldat, född i Österrike som inte ens dög som konstnär. Hitler hade dock talets gåva och lyckades övertyga hela Tyskland att judarna var roten till alla Tysklands problem och han var mannen bakom massmordet på judarna. Han själv rörde inte en människa. Han bara övertalade alla andra till att göra det. Det som är ännu roligare är att han faktiskt inte ens är född i Tyskland. Alltså fick en invandrare tyskar att döda andra tyskar, om man säger så. Det låter lite sjukt i mina öron, ändå.

Men kan man säga att det är hans fel, egentligen? Jag menar, om jag säger åt min syster att slå min bror och hon gör det, då är det väl hennes fel, inte mitt? Eller? Absolut inte säger jag. För det första tycker jag att det är fel att manipulera människor. Men när en människa gör det så har de ett ansvar och får stå för vad de har gjort. Du kan inte övertala någon till att slå någon annan och komma undan med det. Hur skulle det då se ut om jag sa åt min syster att mörda någon annan då? Ska hon verkligen ta hela smällen för att hon höll i vapnet? Hur skulle det se ut om jag hade utpressat henne? Då är det ju fortfarande hon som har hållit i vapnet ju. Och om man tänker så kan man ju säga att Hitler är en oskyldig man också. Ni förstår ju hur det låter? I verkligheten fungerar det inte så. Ju värre manipulation = värre konsekvenser och då ska båda ta dem.

Även ett ord som "skyldig" kan sätta någon i fängelse för resten av sitt liv. Juryn som bestämmer domslutet baserar sitt beslut på ord. Vad har åklagaren sagt? Vad har vittnena sagt? Vad har polisen sagt? Hur kan man då säga att "ord bara är ord" om ett enstaka ord kan låsa in någon så länge, ta ifrån en annan människas liv, hur mäktigt är inte det då? "Man kan ju låta bli att lyssna" har man hör många gånger. Det går ju inte alla gånger, låta bli att lyssna kan man göra om någon kallar dig tjock om man tycker att det är så lätt att låta bli, men du kan inte strunta i lagarna. Våra lagar består dessutom utav ord. Hela vårt samhälle är egentligen byggt på ord.
Hur mycket skulle en bilförsäljare egentligen sälja om de inte var tillräckligt duktiga med sin retorik? Försäljarna på Saab måste måste förklara genom ord varför du ska köpa deras bil och varför den är bättre än alla andra bilar så att de inte går och köper en Volvo istället.

Men det finns mycket annan skada ord kan göra. Att man aldrig blivit sårad av ord tror jag inte en sekund på. Den som tycker att orden bara går att skaka av sig har nog aldrig blivit sårad på riktigt. Jag har också väldigt svårt att tro att den personen någonsin känt riktigt älskad heller. Men jag tror att alla har blivit sårade någongång, och jag tvivlar inte på att någon ofta känner sig älskad. Självklart beror det på vad man säger också, men även ett ofta ganska harmlös mening som "du är ful" kan ta hårt på någon med dålig självkänsla och självförtroende, medans någon annan som är säkrare på sig själv lätt kan skaka av sig det. Men i stundens hetta kan man slänga ur sig saker som man annars inte skulle säga, är inte det de ärligaste någon kan säga? När de verkligen inte bryr sig om vilka konsekvenser de får när de säger det, de skiter i hur sårad du blir, för det är just det de vill göra, såra dig. Det gör ont. Oftast varje gång. Dock beror det på vem som har varit elak också, du mår ju sämre om du skulle hört något elakt från en närstående än från en bekant. Men visst gör det fortfarande ont att få veta om någon tycker att man är värdelös, ful, fet, idiot, dålig, eller hatad?

Så, vem var det nu som sa att "ord bara är ord"?

Vendela Pierazzi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0