Ett ord är en handling.

 

Tänk dig att du kommer runt hörnet och råkar höra några av dina vänner säga någonting om dig, men att dessa så kallade vänner tystnar så fort de får syn på dig. Dessa vänner låtsas därefter som om ingenting har hänt och börjar diskutera någonting annat.

Kan du helt ärligt säga att du inte kände ett litet sting av smärta? Jag tvivlar på att du kan det.

 

Alla människor, du, jag, din granne du varken hälsar på eller ser i ögonen, kan ta skada av ord. Vi är alla lika när det kommer till det, vi är olika, vi har olika värderingar, vi har olika bakgrunder, vi är alla sårbara.

Ord kan såra, men tänk på att även brist på ord kan såra.

Du kanske har en vän du umgås jättemycket med på fritiden, men samma vän kanske inte ens hälsar på dig i skolan för att du ses som en ”tönt” där.

Du kan låtsas som om det är okej, men du blir ändå sårad av det.

 

 

Skitsnacket då? Är det bara ord?

Visst, man kan försvara sig själv när man får höra vad som sagts om en med

”Äh, det är bara ord. Jag bryr mig inte”

Det är klart du bryr dig!

Det kan vara något så patetiskt som att någon sagt att din tröja är ful.

När det handlar om dig så kommer du absolut att fundera på varför personen tycker att din tröja är ful, även om det inte är din personliga åsikt.

Orden har, trots allt, någon form av betydelse.

 

Och sen alla dessa politiker, där har vi den värsta syjuntan någonsin.

De snackar så mycket om allt de vill förändra med vårt samhälle och framförallt hur de ska göra för att förändra samhället till det bättre.

Vi köper deras snack och lägger våra röster på dessa personer, som är så oerhört duktiga på att snacka, när det är valdags.

Med deras prat om en bättre framtid för alla, har de manipulerat oss att lägga våra röster på just deras parti.

Alla politiker har talets gåva, om de inte hade haft det skulle de aldrig blivit politiker, partiledare, statsministrar eller även presidenter!

Slutsatsen av politik = Vet du hur du snackar, då lyckas du inom politik.

Det kanske är dumt av mig att påstå att partierna bara snackar, men hur många av oss är det som gör en undersökning för att ta reda på hur ofta det parti vi röstar på verkligen hållit sina löften?

 

Man säger ju att handlingar väger mer än ord, men jag skulle säga att ord är en handling, för du gör ett medvetet val när du säger/skriver/tecknar ett ord. Det är ingenting som bara kommer, du har format ordet i ditt huvud och sedan sagt det. Även om denna process är snabbare än vad man kanske vill, så har man ändå valt att använda just det ordet istället för det andra ordet som fungerar exakt lika bra. Du kan alltid beskriva en handling med ord. Min åsikt är alltså att dessa två, ord och handlingar, väger lika mycket.

Jag säger inte att man inte kan stå upp mot ord. Jag säger bara att ord är mäktiga.

Ord mot ord, så kommer det alltid att vara.

Står du där utan att svara på tal kommer du ses som den besegrade, tyvärr.

Vårt släkte, människan, har uppenbarligen en drivkraft att alltid vinna och kunna utse en förlorare.

Även om vi inte kan förändras på det planet, så kan vi ändå tänka oss för innan vi säger någonting.

 

Och ja, jag har absolut delade åsikter om detta ämne, men det enda jag kan komma fram till med säkerhet är att ord är en handling.

 

Madeleine Ring


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0