Det du säger påverkar!

Att vara ungdom i dagens samhälle är allt annat än enkelt. Du ska vara en stjärna i skolan, ha ett bra socialt liv, vara utåtriktad och glad samt ha pengar vid alla tillfällen det behövs. Detta bidrar till att många av oss lider av ständig prestationsångest samtidigt som många av oss blir nedtryckta när vi uttrycker hur duktiga vi är. Begreppet Jantelagen har blivit ett vanligare uttryck bland oss svenskar.

Helt plötsligt verkar det som om det är lättare och vanligare att vi trycker ner varandra istället för att faktiskt hjälper till att lyfta upp varandra. Som om vi måste trycka ned de andra för att själva nå högt. I det flesta fallen använder vi oss av just ord för att göra detta, like it or not - men ord fungerar som ett vapen. För det är tack vare ord som de flesta samhällsklasser, utfrysningar samt kränkningar har uppkommit.

Jag tvivlar på att du aldrig har tagit stora beslut med hjälp av ord. Jag tvivlar på att du aldrig hört hårda ord riktade mot dig. Jag tvivlar på att du aldrig har sagt något du ångrat. Tänk, hela vårt samhälle består i princip av ord. Orden dömer, skapar, förstör och skapar kommunikation mellan människor. Hur du än vänder dig så kan du inte komma undan det och hur det påverkar folk.

Visste du tillexempel att runt 7–8 % av både pojkar och flickor är mobbade. Det motsvarar ungefär 50 000 elever eller 1650 skolklasser (källa: friends.se) och att var fjärde flicka är utsatt för nätmobbning (källa: expressen.se).

Mobbning är ju till stor del våld, men till ännu större del kränkningar personer i mellan. Visst - jag tycker att det är bra att säga vad man tycker, men jag tror att både du och jag vet att det måste finnas en gräns. Det finns en otroligt tunn linje mellan vad som är okej att säga och inte okej och vissa verkar verkligen inte veta vart den linjen är dragen.

Jag kan tycka att allting vore lättare om vi behandlade varandra lite snällare, om vi faktiskt var lite schyssta mot varandra och OSS SJÄLVA. För ja, det är viktigt att du tar hand om dig själv. För vad du tänker om dig själv påverkar dig lika mycket som orden från någon annan skulle göra. Om du börjar med det och i fortsättningen tänker på vad du säger - då är vi på väg mot ett modernare och mer hållbart samhälle där folk faktiskt inte mår lika dåligt som nu.

Orden är bland det mäktigaste vi har. Missbruka det inte.
Rosanna Sverin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0